Planning

2012-2015: start en verkenningsfase ERTMS

Naar aanleiding van de commissie Onderhoud en innovatie spoor is in deze fase onder leiding van het ministerie van Infrastructuur en Milieu de nut en noodzaak van ERTMS onderzocht. Deze fase is afgesloten met de Voorkeursbeslissing.

2014: kwartier maken

In deze fase is de programmaorganisatie ERTMS opgestart. Het management is samengesteld en de kaders voor het programma zijn opgesteld. Het samenwerkingsconvenant tussen IenM, ProRail en NS is getekend. Er is een gezamenlijke locatie gevonden in Utrecht, en vacatures zijn ingevuld.

2015-2016: planuitwerkingsfase

In deze fase stelt het programmabureau ERTMS de aanbestedingsdossiers en contracteringstrategie op. De technische kaders worden door de hoofdwerkpakketten opgesteld. De staatssecretaris neemt daar besluiten over en informeert de Tweede Kamer.

2016-2028: realisatiefase

De gefaseerde invoering van ERTMS start eind 2016. Hoe deze realisatiefase er precies uit gaat zien is nog niet bekend, dat wordt in de planuitwerkingsfase uitgewerkt.

Bij het invoeren van ERTMS is het de bedoeling dat reizigers en vervoerders er zo min mogelijk overlast van hebben. De treinen moeten normaal kunnen blijven rijden.