Waar komt ERTMS?

Tussen 2016 en 2028 voeren we ERTMS in op internationale lijnen en op grote delen van het spoor op de drukste trajecten. ERTMS komt daarnaast in de hele Europese Unie op de internationale goederentrajecten. Hoeveel spoor met ERTMS kan worden uitgerust, hangt onder andere af van de aanbestedingsresultaten. Er is niet voldoende budget om alle spoorlijnen in Nederland van ERTMS te voorzien. Daarom hebben we gekozen voor de internationale lijnen en zoveel mogelijk van de lijnen waar de meeste voordelen te behalen zijn.

Overigens ligt er nu al ERTMS op ongeveer 10 procent van het Nederlandse spoor: de Betuweroute, de Havenspoorlijn, de Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL-Zuid), de Hanzelijn en het traject Amsterdam-Utrecht. Circa 20 procent van de treinen is al uitgerust met het systeem. De komende jaren (tot en met 2022) wordt ERTMS ingebouwd in de treinen. Het is dan mogelijk om de treinen flexibel in te zetten op spoorlijnen met ERTMS.

Klik op de afbeelding voor een groter formaat.