Willem de Graaf: manager contractmanagement

anoniem 23-09-2016 1292 keer bekeken 0 reacties

De werkstroom contractmanagement richt zich op de vraag hoe we al het ERTMS-werk kunnen uitvoeren met ingenieursbureaus, leveranciers en aannemers.

Wat doet de werkstroom contractmanagement?

Tijdens de planuitwerkingsfase, waar we nu middenin zitten, brengen we in kaart hoe we het werk kunnen aanbesteden, welke contracten daarvoor nodig zijn, hoe we het werk laten kunnen laten uitvoeren, en hoe dit zich vertaalt in de planning en de ramingen.

Wat maakt jou geschikt voor deze rol?

Ik heb de afgelopen jaren aan verschillende projecten gewerkt, zowel bij Rijkswaterstaat, als bij bouwbedrijven. Dat waren complexe projecten waar de relatie met de marktpartijen een belangrijke rol speelden bij de realisatie van het werk. Die ervaring komt goed van pas in een programma als ERTMS. Dat geldt ook voor de ervaring met het IPM-model, waar we als programma sinds het voorjaar mee werken. Daarmee kan ik in de praktijk een goede relatie leggen tussen de werkstroom contractmanagement en de andere werkstromen.

Contractmanagement heeft met veel verschillende partijen te maken, zoals vervoerders. Hoe zorg je ervoor dat zij ook tevreden zijn?

Kijk, daarbij komt de werking van het IPM-model om de hoek kijken. De relatie met de verschillende partijen komt tot stand in afstemming met de werkstroom omgevingsmanagement. Bijvoorbeeld: Als we vanuit contractmanagement kijken naar de mogelijkheid van een gezamenlijke inkoop van de systemen t.b.v. het treinmaterieel van de vervoerders, dan werken we samen met de collega’s van omgevingsmanagement, die contact hebben met de vervoerders en weten hoe zij tegen ERTMS aankijken.

Je hebt gewerkt als projectmanager bij Rijkswaterstaat waar verschillende DVM-systemen (Dynamisch VerkeersManagement) werden aangelegd. Zijn er overeenkomsten, of juist verschillen met het aanleggen van spoorsystemen?

Beide. Net zoals bij ERTMS is de kennis van de gehele keten een belangrijke factor voor de succesvolle aanleg van DVM. Bij Rijkswaterstaat noemen we deze keten wel eens 'van lus tot lessenaar', oftewel (letterlijk) van de detectielussen in het asfalt tot aan de computerschermen van de verkeersbegeleiders . Sleutelwoord daarbij is, net als bij ERTMS, systeemintegratie. Aan de andere kant: Een groot verschil met ERTMS is de schaalgrootte. Bij ERTMS is de complexiteit van alle systemen langs het spoor en in de treinen een stuk groter.


Waar ligt volgens jou de grootste uitdaging voor contractmanagement?

Allereerst, het gaat om veel geld. Daarnaast zijn er drie partners in het project (het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail en NS) die vooral kennis en ervaring hebben van hun eigen werk en nu samen moeten doorgronden hoe we dit werk het beste door de marktpartijen kunnen laten uitvoeren. Alles hangt met alles samen en we moeten zorgen dat ERTMS straks als één systeem werkt. Dat vraagt dus om inzicht in en begrip voor elkaars werk. Daarin schuilt een interessante uitdaging.

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.