ERTMS in de ministerraad

17-05-2019 252 keer bekeken

Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem.

Het Nederlandse spoor wordt voorzien van het nieuwe spoorbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS). Het huidige systeem, dat ruim 60 jaar oud is, wordt tussen nu en 2050 vervangen door dit nieuwe, digitale systeem. Hiermee blijft ons spoor veilig, ook wanneer dat straks intensiever benut wordt door een groeiend aantal treinen. Dit staat in het besluit waarmee de ministerraad vrijdag 17 mei 2019 instemde op voorstel van staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat). De invoer van ERTMS is de standaard die door de Europese Commissie is voorgeschreven en ook onderdeel van het Regeerakkoord.

Wim Knopperts, Programmadirecteur ERTMS, reageert:
"Een prestatie waar we, samen met alle collega’s die hier keihard aan gewerkt hebben, trots op mogen zijn!
Tientallen collega’s van heel veel organisaties en organisatie-onderdelen uit de hele sector hebben de afgelopen jaren hun ervaring en expertise ingebracht. De een in een producerende rol, de ander in een review rol, maar allemaal even waardevol en belangrijk. Na deze belangrijke mijlpaal zullen er nog vele mijlpalen volgen. Maar de manier waarop we deze stap hebben kunnen zetten geeft veel vertrouwen voor de stappen die nog gaan komen."

Het ministerie van IenW werkt samen met vervoerders en spoorbeheerder ProRail aan de invoer van het nieuwe systeem. De afgelopen jaren is gewerkt aan een plan voor de ombouw van het huidige naar het nieuwe spoorbeveiligingssysteem. De drukst bereden stukken spoor worden als eerste van ERTMS voorzien. In totaal moeten zo’n 1300 treinen van het systeem worden voorzien en 15.000 gebruikers van het systeem hiervoor worden opgeleid. Tot 2030 wordt er 2,4 miljard geïnvesteerd in de drukste routes.

Het plan dat er nu ligt is nadrukkelijk geen blauwdruk van de toekomst. We hebben hier te maken met een van de grootste veranderingen ooit op het Nederlandse spoor. Daarom is het belangrijk dat op tijd ingespeeld kan worden op veranderingen en ontwikkelingen op het gebied van technologie en de keuzes en snelheid van landen om ons heen. Voor het kabinet staat voorop dat de inbouw van ERTMS naast zorgvuldig zo kosteneffectief mogelijk moet gebeuren. Dit betekent: snelheid, maar niet meer dan op een verantwoorde manier mogelijk is. Voortdurende samenwerking met de landen om ons heen is en blijft nodig. Met elkaar werken we toe naar één gezamenlijk Europees spoorbeveiligingssysteem.

Vanuit het ministerie van IenW is dit persbericht verstuurd.

Het besluit van de Ministerraad is gebaseerd op het ERTMS Programmadossier. De openbare documenten in dit dossier kunt u hier inzien.