Gebruikers gaan intensief samenwerken bij invoering ERTMS

16-09-2020 197 keer bekeken

Bij de digitalisering van de spoorbeveiliging kun je niet zonder de gebruikers. Machinisten, treindienstleiders, monteurs, en meer, hebben we nodig om ERTMS succesvol in gebruik te nemen. Het Operationeel Kenniscentrum ERTMS (OKE)  is de link tussen de partijen die ERTMS realiseren en de gebruikers.

Vorige week vond de tweede OKE Talkshow voor het gebruikersplatform plaats. Harm Jaap Groenwold (ProRail Verkeersleiding) en Martin van der Linden (Independent Rail Partner) gaven een boeiende presentatie over het vertrek van een ERTMS trein. Peter Scheffel schetste de uitrol van ERTMS in Nederland.

De onderlinge verbinding en het belang van intensieve samenwerking was de rode draad in deze bijeenkomst. Hiervoor is begrip en respect voor elkaars expertise nodig. ‘Je wordt geen machinist of treindienstleider op een regenachtige achternamiddag.'

Een duopresentatie vanuit het perspectief van een machinist, (Martin van der Linden) en een treindienstleider, (Harm Jaap Groenwold) , bracht dit wederzijdse belang letterlijk in beeld. Stap voor stap werd zichtbaar welk samenspel er nodig is tussen machinist en treindienstleider om een ERTMS trein te laten vertrekken zoals het hoort: met en zonder bekende vertreklocatie.

Voor de kijkers mocht het nog wel wat verder gaan: “Treindienstleider en machinist samen in een simulator omgeving, dat zou ideaal zijn. Kunnen we dat niet organiseren?”, was één van de reacties uit het publiek van enkele tientallen, dat voornamelijk uit toekomstige gebruikers bestond.  

De andere belangrijke boodschap was dat we, naast intensieve samenwerking, ook nooit de grondigheid en zorgvuldigheid uit het oog mogen verliezen: “Voordat we de volgende stap zetten, moeten we zeker weten dat alle 'vinkjes' gezet zijn. Anders kun je niet verder “, aldus Peter Scheffel van Programmadirectie ERTMS waar hij o.a. verantwoordelijk is voor de migratiestrategie.

 

 

 

Cookie-instellingen